Tuesday, March 9, 2010

etika

erk.bile datang rajin update blog sehari smpi 3 entry aku post.:))
oke,nk ckp skit pasal etika. etika leh la didefinisikan sbg ilmu berkenaan dasar-dasar akhlak atau moral.aku siap googled lg.hee.fine kt sini aku juz nk pertikaikn segelintir sikap manusia yg sgt la tidak beretikanyer.aku tau mereka x perfect bgitu jugak aku tp kdg2 bnda kecik yg leh wat aku naek angin coz aku sgt la pantang org yg x beretika ni atau dlm bahasa kasarnyer x beradap.mulela aku akn mengomel sorg2 n kdg2 menyumpah2 dlm hati.menyumpah dlm hati dosa x ek?..

yg pertama:
mereka2 ini yg selalo sgt kurang prihatin buang smph sesuka hti.mslhnyer bkn plstik gula2 tp pembalut roti.umang ai,besa kn plstik tu nk men baling jer.ceit,kiteorg nmpk kot korg buang tuh.huh,mcm bdk2 sekolah jer.padahal msg2 da bsr.

yg kedua:
beratur kat atm mcm nk cium org kt dpn.aku slalo sgt kna da ni.asal pusing blkg jer lg bape inci konpem nk tercium ngn org blkng.haish,cubalah que tu jauh2 skit.xdenyer org nk ptong que awk akak oi.konpem org2 mcm tu akn nmpk aku wat muka ketat sesumph ketatnyer bile aku da settle amik duit segala bagai.jgn la dkt2,sbb xde etika namenyer tu.

yg ketiga:
mereka2 ni yg nk mtk tolong bru la knal yg aku ni selevel dgnyer,sewing dgnyer or same kolej dgn die.padahal before jmp senyum pon ssh.aku tau dah hlg pahala when aku persoalkn all these things tapiiiiiiiiiiii kan if korg baik jer sebelom ni,jmp tgor say "hi akk" ke,konpem aku sgt willing nk tolong korg dgn seikhlas hatinyer.ini x,jmp kt dpn blik senyom pon nk x nk jer.haish,manusia oh manusia!

yg keempat:
our first meeting or discussion tros da kuakn bahasa penggnti diri "ko" dan "aku" bagai.aku ngaku aku pon x la jenis lemah lembut n sopan santun tu sume tp if aku bru knl org tu for sure aku xkn bahasakn diri as "aku".ini sbbnyer penggunaan "aku" tu sgt kasar bg sesetgh org yg kesah pasl adab ni sume.buatnyer org yg kite ckp tu lg tua kn da melampau batas tu.....

yg kelima:
memandang sesama manusia dgn ketidakpuasan hatinyer.fine,ini slalo terjd.haih,mgkin korg ni jenis rabun kot.tu yg dok memeta org ats bwh dgn "kerek"skali ea.bile hal mcm ni jd for sure aku pon turut serta memandang kalian dgn begitu.malahan lebih pelik lg.hehehe


uh,if aku nk list bnyk bnda yg perlu kitamasing2 perbaiki including me.selain dr aku luahkn apa yg tidak puas hati dgn etika kalian,aku pon turut igtkn dri sndri supaya x berbuat mcm tu..sbb yg buruk tu sumenyer dtg dr kite n yg baik sumenyer dtg dr Allah S.W.T.:))


p/s:perlu wujudkn subject etika kot kt UiTM nih.:p

No comments:

top listed!

Followers

chatter boxes..hee